Ιστορία
Ο χρόνος αρχίζει να μετράει στην Κάλυμνο από τη Νεολιθική εποχή, 4000 π.Χ.
Ίχνη του βρίσκουμε σε σπήλαια (Αγ. Βαρβάρας, Δασκαλειό) καθώς και σε άλλες περιοχές (Τσιγγούρα, Κάστελλας, Εμποριός). Το νησί κατοίκησαν λαοί από το Μικρασιατικό χώρο. Κάρες, Λέλεγες, απ’ όπου αντλούν πρότυπα για την κεραμική τους.
Ο σημαντικότερος οικισμός εντοπίζεται στην περιοχή Κάστελλας στο Βαθύ. Στις πλαγιές του βουνού απλώνεται ένας ακμαίος οικισμός που ξεκινώντας από τη Νεολιθική εποχή φτάνει κατά τους Γεωμετρικούς χρόνους και ιδιαίτερα τους Αρχαϊκούς σε μεγάλη ακμή. |
Μνημειώδη ερείπια από τα σπίτια του οικισμού σώζονται μέχρι σήμερα καθώς και σπουδαία κινητά ευρήματα φανερώνουν τις στενές επαφές με τις γειτονικές περιοχές. Σ’αυτό βοήθησε ο πολύ ευνοϊκός κόλπος Πεζώντα που βρίσκεται εκεί κοντά.
Αργότερα μεταναστευτικά φύλα περνούν από την Κάλυμνο, Αχαιοί και Δωριείς. Η παρουσία του Μυκηναϊκού πολιτισμού στην περιοχή είναι καταλυτική.
Τα πλούσια ευρήματα από τάφους αυτών των χρόνων αποκαλύπτουν την υψηλή ποιότητα ζωής και άνθησης των τεχνών. |
Πρώτη ιστορική αναφορά στο νησί γίνεται στην Ιλιάδα του Ομήρου, (ραψωδ. Β στιχ.676-680) όπου στον κατάλογο των πλοίων που πήραν μέρος στον Τρωικό πόλεμο είναι και «αι Καλύδναι νήσοι» που στέλλουν δύναμη 30 πλοίων, δείγμα οικονομικής ακμής και ενασχόλησης με τη ναυτιλία.
Λιγοστά είναι τα ευρήματα των Γεωμετρικών χρόνων, πόρπες και βραχιόλι από τον Κάστελλα στο Βαθύ, πήλινα εδώλια ταύρων στο Δάμο, ο οποίος φαίνεται πως έχει ήδη αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία αφού αργότερα θα κτιστεί εκεί το ιερό του Απόλλωνα. |
Κατά την Κλασσική εποχή η Κάλυμνος γνωρίζει οικονομική ακμή και ανάπτυξη.
| Κόβει δικά της νομίσματα, αργυρά τετράδραχμα και δίδραχμα, τα οποία φέρουν στην κύρια όψη κεφάλι κρανιοφόρου (πιθανόν του Άντιφου) και στην πίσω τη λύρα, απόδειξη της λατρείας του Απόλλωνα στο νησί. |
Το ιερό του Δηλίου Απόλλωνα, στην περιοχή του Δάμου, υπήρξε κατά την αρχαιότητα ο σπουδαιότερος και επισημότερος τόπος του νησιού, τόσο από θρησκευτική όσο και από πολιτική άποψη.
Όπως μας μαρτυρούν οι σωζόμενες επιγραφές, οι 43 μέχρι σήμερα ενεπίγραφες βάσεις ανδριάντων, ο μαρμάρινος κορμός λατρευτικού αγάλματος του Ασκληπιού και τα σωζόμενα αρχιτεκτονικά μέλη, |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου